مدافعان حریم آیت الله آقا مجتبی حسینی خامنه ای (ح.ا.ع)

شناخت ما اززندگی سیاسی و اجتماعی و اقتصادی اولاد صالح و شریف مقام عظمی ولایت حضرت امام مطلق سید علی حسینی خامنه ای (س)امروز بر هر افسر جنگ نرم برای دفع جدال نابرابر فرهنگی و...بسیار لازم و حیاتی می باشد

مدافعان حریم آیت الله آقا مجتبی حسینی خامنه ای (ح.ا.ع)

شناخت ما اززندگی سیاسی و اجتماعی و اقتصادی اولاد صالح و شریف مقام عظمی ولایت حضرت امام مطلق سید علی حسینی خامنه ای (س)امروز بر هر افسر جنگ نرم برای دفع جدال نابرابر فرهنگی و...بسیار لازم و حیاتی می باشد

بسم الله الرحمن الرحیم
امروز بر هیچ کس پوشیده نیست که تبلیغات رسانه ای جبهه کفر و فتنه و منافقین داخلی و خارجی برای تخریب چهره ولایت امر مسلمین جهان امام مطلق و عبد صالح حاج سید علی حسینی خامنه ای (د.ظ.ع)و فرزندان شریف و صالح این حضرت خصوصا باتوجه به کینه دشمنان و حسرت و حرص منافقین و فتنه گران شناخته شده و این حضرت (ایت الله العظمی آقا مجتبی حسینی خامنه ای (ح .ا.ع)}اینکه دشمنان با توجه به ناکامی های خود چه در جنگ گرم و امروز خصوصا در جبهه جنگ نرم و انتشار اخبار دروغین در کشور و سطح جهانی بخواهند حرکتهایی به مراتب دشوارتر و فتنه انگیزانه تر از سابق(زمانی اسلامیت بدون روحانی و امروز روحانیت بدون اسلام}بدین معنی که فتنه اخیر از قم بر میخیزد و اینبار برخلاف گذشته که فتنه گران را افراد اباش و لاابالی و خلاف کاران سابقه دار حامی و تشکیل دهنده و صحنه گردان ان فتنه به شمار می رفتند ولی دشمن بعد از ناکامی های خود در فتنه های گذشته خصوصا فتنه 88 که ضربه کاری بر بدنه فتنه 88 وارد شد اینبار شناسایی و تمیز فتنه گران به دلیل عوض شدن چهره آنها توسط کدخدای فتنه گر در لباس افرادی شاخص و به ظاهر با شخصیت و لباس روحانیت }اینبار پا به عرصه مبارزه نهاده است و باید بگوییم سر پیکان این جماعت فاسد و خائن مقام عظمای ولایت حضرت آقا (س)و تخریب چهره ولد صالح ایشان خصوصا ایت الله آقا مجتبی حسینی خامنه ای (ح ا ع)می باشد و باید گفت در این زمینه هزینه های بسیار و نیروهایی به مراتب فاسد تر ولی موجه منظر به میدان فرستاده تا به تخریب بدنه تشیع و امامت و ولد صالح ایشان ضربه ای سخت وارد کند لذا اینجانب کیوان گیتی نژاد سرباز نایب ولی عصر ارواحنا لک فدایه و شاگرد مکتب ولد خلف حضرت یعنی ایت الله اقا مجتبی حسینی خامنه ای (ح . ا.ع)بر این دیدم که به مبارزه با این جبهه را با دفاع از خاندان ولایت و امامت و با همراهی و همیاری شما سربازان وفادار خاندان ولایت و امامت به شکلی جدی در پیش گیرم و در این راه اگر شهید شوم بی شک در ره ولایت بوده و این شهادت را اوج معرفت و لیاقت خویش بر می شمارم والصل الله علی محمد و ال محمد

۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بوی تعفن سلفی خفت‌بار برخی از نمایندگان غرب‌زده و اصلاح‌طلب مجلس همه جا را گرفته است 

امام‌جمعه بابلکنار گفت: بوی تعفن سلفی و عکس یادگاری خفت‌بار برخی از نمایندگان غرب‌زده و اصلاح طلب مجلس همه جا را گرفته و حتی دوره قاجار هم یه همچین غلطی نکردند.
بوی تعفن سلفی خفت‌بار برخی از نمایندگان غرب‌زده و اصلاح‌طلب مجلس همه جا را گرفته است
به گزارش بلاغ به نقل از بابل نوین، حجت‌الاسلام عباس بابائیان در خطبه‌های نمازجمعه این هفته بابلکنار با اشاره به گرفتن عکس سلفی برخی نمایندگان در مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری با نماینده زن اتحادیه اروپا اظهار کرد: نمایندگان خاطی در مراسم تحلیف و عکس سلفی ضمن پذیرش خطای خود، نسبت به عملکرد کودکانه از پیشگاه ملت عذرخواهی کنند.

نتیجه تصویری برای سلفی بگیران نماینده مجلس

  

وی افزود: چرا یک عده لمپن پولدار صندلی‌های مجلس را با دو یا چند میلیارد بخرند، به ریش ملت بخندند و هر روز به یک شکلی این ملت رنج دیده را تحقیر کنندآیا درست است؟

نتیجه تصویری برای سلفی بگیران نماینده مجلس
   

امام جمعه بابلکنار ادامه داد: بوی تعفن سلفی و عکس یادگاری خفت‌بار برخی از نمایندگان غرب‌زده و اصلاح طلب مجلس همه جا را گرفته و حتی دوره قاجار هم یه همچین غلطی نکردند.
 نتیجه تصویری برای سلفی بگیران نماینده مجلس

این مقام مسئول با انتقاد تند از عملکرد رییس مجلس در این زمینه تصریح کرد: رییس محترم مجلس به جای این که حرکت سخیف برخی از نمایندگان در روز تحلیف را مذمت کند می‌گوید سهل‌انگاری بوده است، آبروی کشور و مجلس را بر باد فنا می‌دهند می‌گویند سهل‌انگاری بوده است!
  

حجت‌الاسلام بابائیان گفت: متأسفانه امروز در فضای مجازی و برخی جاها اینطور نشان داده می‌شود که شهدای مدافع حرم، یعنی بادیگاردهای امنیت نجومی‌بگیران و راحت طلبان مفت‌خور.

نتیجه تصویری برای سلفی بگیران نماینده مجلس


 

وی افزود: نقش بسیار مهم جمهوری اسلامی در مقابله با جریان تکفیری داعش، برگزاری انتخابات کاملاً رقابتی و مردم سالاری دینی، نقش مردم و استحکام پایه‌های نظام در برابر هرگونه چالش اجتماعی از عوامل حضور در استقبال هیات‌های خارجی و شخصیت‌های سیاسی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری بود و باید واقع بینانه مساله را دید.
 

خطیب جمعه بابلکنار تاکید کرد: برخی می‌گویند چرا رهبری جلوی مشکلات جامعه را نمی‌گیرند؟ جوابش این است؛ وقتی مردم به‌جای ملاک‌های انقلابی و ارزشی افرادی غرب‌گرا، وابسته و خودباخته را راهی ارگان‌های حساس مدیریتی در کشور می‌کنند و از دیدن یک خانم غربی و آن‌هم دشمن این آب و خاک چنین ذوق مرگ می‌شوند! رهبری معظم انقلاب چه کاری می‌توانند بکنند؟!


 نتیجه تصویری برای سلفی بگیران نماینده مجلس

وی ادامه داد: هنگامی که از خون، آبرو، مقام، خانواده، کسب و کار ترسیدیم وقتی به‌خاطر این چیزهای دنیا حرکت نکردیم اگر ده‌ها مثل امام‌حسین(ع) هم که بیایند همه شهید خواهند شد.
 نتیجه تصویری برای سلفی بگیران نماینده مجلس

بابائیان با اشاره به مساله مطالبات عمومی مردم ایران از سیاست خارجی کشور در مقابل دیپلماسی آمریکایی اطهار کرد: مطالبه ملی برای اقدام متقابل علیه آمریکا، اعلام صریح نقض فاحش و آشکار برجام، اعلام پایبند نبودن آمریکا به تعهدات خود، مطالبه اجرای اقتصاد مقاومتی از دولت دوازدهم، اجماع ملی بر روند قدرت‌یابی ایران در منطقه، پرهیز از جناحی کردن منافع ملی و امنیت ملی از اقدامات مهم مسئولین برای مقابله با تحریم‌های جدید علیه آمریکا باشد.

نتیجه تصویری برای سلفی بگیران نماینده مجلس
 

این مسئول از سیاست‌های ناجوانمردانه آمریکا انتقاد و گفت: رییس جمهور آمریکا با سیاست‌های نابخردانه و احمقانه‌اش مردم آمریکا و جهان را نابود می‌کند، سازمان‌های بین‌المللی باید جلوی حماقت‌های او را بگیرند، جمهوری اسلامی به هیچ قدرتی اجازه نمی‌دهد که از مراکز نظامی‌اش بازرسی از سوی بیگانگان صورت بگیرد.
 

تصویر مرتبط

وی افزود: امروز جهان در حال ورود به پسا غرب است که با کاهش قدرت و نفوذ اروپا و آمریکا همراه و کشورهای مثل ایران، روسیه و چین با قدرت عمل، نظم جهانی جدید را شکل خواهند داد.
 

امام جمعه بابلکنار با انتقاد از سیاست دوگانه غرب در قبال حقوق بشر یادآور شد: اگر یک چشم آبی مسیحی در اروپا ترور شود زیر سنگ هم باشند آن را محکوم می‌کنند! الان ۳ روز است که داعش جنایتکار و پرورش یافته آمریکا و اسرائیل بیش از ۵۰ تن از دختران شیعه افغانی را به اسارت و بردگی جنسی بردند و عده زیادی را به شهادت رساندند اما یکی از آن‌ها بیانیه‌ای ندادند!


 

نتیجه تصویری برای سلفی بگیران نماینده مجلس

وی با اشاره به انتخاب کابینه دولت دوازدهم و رای اعتماد احتمالی مجلس تاکید کرد: کابینه دوازدهم پیشنهادی دولت با وعده‌های انتخاباتی همخوانی ندارد، میانگین سن وزیران یک سال پیرتر از کابینه قبلی و تغییرات نیز حداقلی است، انتظار می‌رفت که رییس جمهور محترم افراد قوی‌تر، کارآمدتر و جوانتر را پیشنهاد می‌دادند.

نتیجه تصویری برای سلفی بگیران نماینده مجلس


 

حجت‌الاسلام بابائیان ادامه داد: نهادینه نمودن مردم سالاری دینی، مدیریت توام با ابتکارات و توانمندی‌ها تکیه بر هویت انقلابی، کار جهادی، پرداختن به مشکلات معیشتی مردم، سه اولویت و جهت‌گیری دولت جدید بر اساس توصیه مقام معظم رهبری باشد.
 

وی افزود: مسئولین حل مشکلات اقتصادی کشور را موکول به توسعه روابط با غرب نکنند، یکی از کارهای مهم دولت در زمینه مسائل اقتصادی و مبارزه با رکود، بیکاری، ایجاد رونق اقتصادی، احیای صنایع کوچک و متوسط است.
 تصویر مرتبط

خطیب جمعه بابلکنار با اشاره به نظرسنجی که وزارت ارشاد در مورد وضعیت موجود جامعه و مطالبات مردم گرفته است اظهار کرد: گرانی، تورم، فقر، بی‌عدالتی و تبعیض، فقر فرهنگی، کم‌کاری و مدیریت غلط مسئولین، معضلات اجتماعی، فساد اقتصادی، نقض قانون و بی‌قانونی، بالا رفتن سن ازدواج و طلاق، کم‌رنگ شدن ارزش‌های مذهبی، بدحجابی، پارتی بازی، مشکلات جوانان، شبکه‌های مجازی از مطالبات مهم مردم از دولت دوازدهم بر اساس نظرسنجی سراسری توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است که دولت به واقع باید به این مسائل توجه کند.
 
وی در پایان با اشاره به سالروز ورود آزادگان در هفته آینده گفت: آزادگان تندیس استقامت، مجاهدت، حماسه و مردانی از قبیله غیرت و جوانمردی هستند و باید همیشه این دلیرمردی و ایستادگی مورد تقدیر و در جامعه به عنوان الگو  قرار داده شود.

نتیجه تصویری برای سلفی بگیران نماینده مجلس


سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، درباره احتمال و وضعیت بررسی دو ماجرای «درگیری یک نماینده با پلیس راهور» و «سلفی گرفتن برخی نمایندگان با موگرینی» توضیح داد.


خبرگزاری مهر: محمدجواد جمالی‌ نوبندگان درباره آخرین وضعیت پرونده‌های در دست بررسی در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان اظهار داشت: تاکنون پرونده جدیدی در هیأت مطرح نشده و مشخص نیست که در این هفته پرونده جدیدی واصل می‌شود یا خیر.
نتیجه تصویری برای سلفی بگیران نماینده مجلس

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اتفاقاتی مانند برخورد نماینده بیجار با مأمور پلیس راهور و سلفی گرفتن جمعی از نمایندگان با فدریکا موگرینی با توجه به بازتاب بد آن در هیأت نظارت بررسی می‌شود یا خیر، تصریح کرد: تا بحال روش کار ما در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان این‌گونه بوده است که یا باید شکایتی از طریق مرجع قضایی به هیأت ارجاع شود، یا فردی شخصاً از یک نماینده شکایت کرده باشد و یا گزارشی از طرف هیأت رئیسه مجلس به هیأت ارجاع شود.
نتیجه تصویری برای سلفی بگیران نماینده مجلس

سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد: بنابراین هیأت نظارت به طور مستقیم به مسائل ورود نمی‌کند.

اگر ناجا از نماینده بیجار شکایت کند، اظهارات هر دو طرف را بررسی می کنیم

جمالی نوبندگانی ادامه داد: در رابطه با موضوع درگیری آقای حمدالله کریمی نماینده بیجار با مأمور پلیس راهور، تابحال شکایتی از طرف ناجا علیه ایشان واصل نشده و اگر واصل شود، هم شکایت پلیس را بررسی می‌کنیم و هم توضیحات نماینده را.

نتیجه تصویری برای سلفی بگیران نماینده مجلس
وی افزود: در این قضیه آقای کریمی معتقد است که از طرف مقابل تعدی صورت گرفته و وی مجبور به واکنش شده است؛ البته ما معتقدیم این مسئله باید به نوعی مدیریت می‌شد که کار به اینجا نکشد.
نتیجه تصویری برای سلفی بگیران نماینده مجلس
سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس اظهار داشت: امروز در جلسه کمیسیون امنیت ملی، خودم این مسئله را پیشنهاد دادم که یک جلسه هماهنگی با فرمانده محترم ناجا داشته باشیم تا میان دو طرف هماهنگی‌هایی صورت بگیرد که شاهد تکرار این مسائل نباشیم؛ چرا که نمایندگان در سطح شهرها و جاده‌ها مدام در حال تردد هستند و باید در این رابطه تعامل زیادی میان دو طرف باشد.

اعضای کمیسیون امنیت ملی از سلفی گرفتن برخی نمایندگان انتقاد کردند

جمالی نوبندگانی درباره موضوع سلفی گرفتن برخی نمایندگان با موگرینی هم گفت: این مسئله هم امروز به صورت جزئی در کمیسیون امنیت ملی مطرح شد و تقریباً همه اعضا تأکید داشتند که این کار درست نبوده و نباید انجام می‌شده است.

وی در عین حال تصریح کرد: نباید فراموش کنیم که کل افرادی که در این جریان دخیل بودند، شاید ۱۰ نفر هم نبوده‌اند؛ در حالی که آن روز مجلس ۲۶۰ نماینده داشته است، بنابراین کوبیدن کل مجلس به خاطر حرکت چند نفر منصفانه نیست و از طرفی، آقای رجبی نماینده شیراز هم بابت این مسئله عذرخواهی کرده است.

سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس در پاسخ به این سؤال که چرا برخی نمایندگان مانند آقای مازنی با انتشار پست‌هایی حرکت خود را توجیه کرده‌اند، تأکید کرد: شخصاً معتقدم نباید به این مسائل جناحی نگاه کرد؛ مثلاً امروز آقای کواکبیان در کمیسیون امنیت ملی منتقد این عکس گرفتن بود و می‌گفت که من از سر کنجکاوی نگاه کردم که ببینم چه خبر است و جالب است که آقای کریمی قدوسی هم حرف آقای کواکبیان و انتقاد او را تحسین کرد.

نتیجه تصویری برای سلفی بگیران نماینده مجلس
نباید در این مسائل متوقف بمانیم

جمالی نوبندگانی اظهار داشت: واقعاً باید مراقب باشیم و ببینیم که مشکل مملکت چیست؛ مشکل مملکت اینها نیست، ببینیم تیم اقتصادی دولت کیست و قرار است چه مشکلی از مردم باز کند، فساد، فحشا و مواد مخدر را ببینیم که مردم را بیچاره کرده است.

وی افزود: فکر می‌کنم که حتی رئیس و نواب رئیس مجلس هم این حرکت را تقبیح کرده و یا خواهند کرد، اما نباید در این مسائل متوقف بمانیم.

تحلیل سلفی با موگرینی روی میز «جهان‌آرا»

«فرهنگ سیاسی و تحلیل ماجرای سلفی با موگرینی» موضوع دیشب برنامه جهان‌آرا بود و در همین رابطه وحید یامین‌پور، مجری و کارشناس این برنامه با داریوش سجادی و ابراهیم فیاض به گفت‌وگو نشست.

نتیجه تصویری برای سلفی بگیران نماینده مجلس

خبرگزاری فارس: ماجراهای مراسم تحلیف ریاست جمهوری به ویژه سلفی‌های عجیب و غریب نمایندگان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تمامی ندارد و رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی همچنان به این مسئله می‌پردازند.
 
سلفی‌ها و تصاویری که نمایندگان مردم در خانه ملت با فدریکا موگرینی گرفتند سوژه بسیاری از کاربران در فضاهای مجازی هم شده و با هشتگ‌های مختلف از جمله «سلفی حقارت» از آن یاد می‌شود.
 
برنامه دیشب «جهان‌آرا» هم با همین موضوع و با حضور دو تن از کارشناسان نام‌آشنای سیاسی و جامعه‌شناسی کشورمان روی آنتن رفت.
نتیجه تصویری برای سلفی بگیران نماینده مجلس
 
«فرهنگ سیاسی و تحلیل ماجرای سلفی با موگرینی» موضوع این برنامه بود و در همین باره وحید یامین‌پور، مجری و کارشناس «جهان‌آرا» نیز با داریوش سجادی و ابراهیم فیاض به گفت‌وگو نشست.
 
در ابتدای این گفت‌وگو ابراهیم فیاض با ابراز تأسف و همچنین عرض تسلیت به مردم ایران بابت اتفاق مزبور و شباهت آن به عرض تسلیت حضرت امام در سخنرانی 15 خرداد سال 43 گفت: وقتی عزت همان پادشاهی که نوکر سرسپرده غرب بود پایمال می‌شد، امام عزت پایمال‌شده ایران را می‌دید، انقلاب هم کرد که عزت به مملکت برگردد. رهبر انقلاب هم چند روز قبل در مراسم تنفیذ به این نکته اشاره کردند، اما این مجلس عزت ما را از بین برد.
نتیجه تصویری برای سلفی بگیران نماینده مجلس

 
وی با اشاره به ضرب‌المثل «هرچه بگندد نمکش می‌زنند، وای به روزی که بگندد نمک» و با بیان اینکه نه رئیس مجلس و نه هیئت رئیسه نسبت به این موضوع ابراز تأسف و اعلام برائت نکردند اظهار داشت: اگر این اتفاق در مجلس فرانسه یا روسیه می‌افتاد، آیا آنها را بر مبنای اقتدار ملی تصفیه نمی‌کردند؟ مجلس ما هم باید جبران کند که تا الان هیچ کاری انجام نداده است.
 
این استاد دانشگاه با تأکید بر لزوم اعلام برائت مردم شهرهایی که نماینده آنها در این اتفاق حضور داشتند تصریح کرد: اتفاقی که افتاد آغاز یک جریان است که اگر شروع شود آقایان تا آخر آن می‌روند. ما انقلاب نکردیم که به دوران قاجار برگردیم، حتی در زمان پهلوی چنین اشتباهاتی نکردند که اینها کردند.
نتیجه تصویری برای سلفی بگیران نماینده مجلس

 
عضو هیئت علمی دانشگاه، اقتدار ملی را ناشی از خون شهیدانی دانست که جلوی تجاوز دشمن را گرفتند و با بیان اینکه نباید این موضوع را ساده گرفت ادامه داد: متأسفانه ما امر به معروف بلد نیستیم و آن را به چند مقوله مثل حجاب تقلیل دادیم. درصورتی‌که ماجرای اخیر بدتر از همه اینهاست و در این شرایط مجلس اصلاً تکان نمی‌خورد. در این موضوع تعارف نداریم که بگوییم این مجلس انگلیسی است.
 
فیاض به سخنان بغض‌آلود روحانی در مراسم تحلیف اشاره کرد که در آن خدمت به خانواده شهدا را سرلوحه برنامه کاری خود قرار داده بود و اضافه کرد: قرار بود روز تحلیف روز عزت ما باشد. به‌عنوان یک معلم که وظیفه دارم به مملکت خود خدمت کنم از این اتفاق اعلام برائت می‌کنم و امیدوارم مردم و ائمه جماعات شهرستان‌هایی که نماینده‌های آنها در این اتفاق بودند این کار را انجام دهند.
 
این مردم‌شناس در پاسخ به این سئوال که چطور می‌شود مردم به این سرعت و قاطعانه نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند خاطرنشان کرد: مردم ایران همیشه بزرگ بودند. مردم ایران عادی نیستند. مردم ما کسانی هستند که در هشت سال دفاع مقدس در وسعتی به‌اندازه هزار کیلومتر جنگیدند. مردم ایران تاریخ‌ساز هستند. کدام مقطع تاریخی را می‌بینید که ایرانی‌ها مثل همین انقلاب که یک انقلاب تمدنی بود در آن تأثیر تمدنی نداشته باشند؟
 
وی در ادامه برشمردن ویژگی‌های مردم ایران، آنها را صلح‌طلب و به‌شدت متمدن و متفکر معرفی کرد و توضیح داد: ایرانی‌ها از هشت‌هزار سال پیش تاریخ دارند و به‌شدت در ساخت تمدن‌ها دخیل بودند و الان هم همین است، اما این مجلس که به گفته امام باید عصاره ملت باشد، نقش خود را به‌خوبی ایفا نمی‌کند. ملت ما همان است که در زمان تشییع شهدای غواص آن شکوه را ایجاد کردند. موقعی‌که پای عزت و منافع و امنیت ملی مردم در میان باشد می‌آیند و همه هم شوکه می‌شوند.
 
این استاد دانشگاه ضمن ابراز تأسف از انفعال رئیس مجلس که از این موضوع ساده گذشته است با تأکید بر این نکته که ملت ایران اتفاق اخیر را ساده نمی‌بیند در این باره گفت: این نشان می‌دهد که این مملکت دیگر قصد برگشت به دوره قاجار را ندارد.
 
در ادامه این برنامه داریوش سجادی، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر مسائل سیاسی ساکن امریکا در باره برداشت رسانه‌های خارجی از این اتفاق بیان کرد: بازتاب این اتفاق حداقل در نشریات اروپایی و امریکایی مثبت نبود که طبیعی هم به‌نظر می‌رسد، چون این حرکت شایسته نبود.
 
وی نگاه آسیب‌شناسانه را مبنای تحلیل خود قرار داد و با بیان اینکه قریب به 100 سال مشکل خودباختگی فرهنگی گریبان‌گیر ایران شده است افزود: علی‌رغم تمام رویه‌های باهویتی که در انقلاب برای جامعه ایرانی بازتولید شد، نمی‌توان منکر این قضیه شد مانند قبل، لایه‌هایی از خودباختگی در اعمال و کنش‌های جامعه ایرانی مشهود بوده و است.
 
این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با اشاره به سخن امام که فرموده بود مجلس عصاره ملت است تصریح کرد: حداقل نمایندگانی که مرتکب این اشتباه شدند نمی‌توانند شایستگی‌های نمایندگی برای یک ملت رشید را عهده‌دار باشند و خیلی صادقانه با آقای فیاض همدلی می‌کنم که این نمایندگان یا باید عذرخواهی کنند یا تکلیف آنها روشن شود.
 
وی با بیان اینکه هر عمل غیر اخلاقی بر اساس هنجارهای هر جامعه مذموم تلقی می‌شود توضیح داد: درست است که عکس گرفتن با ایوانکا ترامپ در جامعه امریکا ضد ارزش نیست، اما آنجا هم ضدارزش‌های خود را دارد و اگر سیاستمداری مرتکب آن شود قطعاً با آن برخورد می‌شود، کمااینکه در قضیه مونیکا لوینسکی با بیل کلینتون جامعه رسانه‌ای این کشور کوتاه نیامدند و تا مرز عذرخواهی و محاکمه کلینتون جلو رفتند.
 
سجادی با بیان اینکه در این زمینه باید گله‌ها را متوجه رسانه‌های کشور کرد اظهار داشت: اگر در امریکا سیاستمداری این کار را نمی‌کند و اگر هم کرد به صلابه کشیده می‌شود به‌خاطر این است که رسانه‌ها در این کشور قدرت دارند و این اتفاق می‌افتد، ولی در ایران واکنش مطبوعات اصلاح‌طلب خنثی و در حد اطلاع‌رسانی بود. نقش رسانه در جامعه اولویت دارد تا بتواند با مطرح کردن هرچه بیشتر رفتارهای غلط دولت‌مردان آنها را مجاب کند تا در چهارچوب منافع ملی خودشان عهده‌دار مسئولیت خود باشند.
 
وی در پاسخ به این سئوال که آیا بازتاب این رفتار نمایندگان در رسانه‌های غربی دستمایه طنز قرار می‌گیرد یا در محاسبات آنها برای مواجهه با جمهوری اسلامی لحاظ می‌شود گفت: اینکه 38 سال در مواجهه با رسانه‌های غربی به‌حق و ناحق مورد سیاه‌نمایی قرار گرفته بودیم چیزی عجیبی نیست، ولی این مسائل که در داخل توسط دوستان انجام می‌شود باعث می‌شود روند ایران‌هراسی و سیاه‌نمایی در غرب خیلی بهتر انجام شود و خیلی بهتر بتوانند تخطئه کنند.
 
سجادی تأکید کرد: این قضیه هم موجبات طنز سیاسی را در امریکا فراهم کرده و هم می‌تواند این فرصت را در اختیار لابی‌های شروری که در امریکا همواره مترصد لطمه زدن به منافع ملی ایران بودند را بدهد تا از ایرانی‌ها یک چهره مذموم و غیرمتمدن تصویر کنند.
 
در ادامه فیاض منشأ داستان غرب‌زدگی ایران را دوره شاه‌عباس صفوی و ورود برادران شرلی به ایران دانست و تصریح کرد: این روند در دوران قاجاریه و زمان ناصرالدین شاه به اوج خود می‌رسد و در ماجرای سر ملکم‌خان این قضیه در دوران پهلوی ساختاری شد، چون پهلوی نتیجه مشروطه انگلیسی بود که ما را وابسته کنند تا نفت ما را ببرند.
 
وی به شروع جریان غرب‌گرایی بعد از جنگ اشاره کرد و با تعبیر بازسازی غرب‌گرایی امریکایی از این واقعه ادامه داد: کار به جایی رسید که در دوره اصلاحات هابرماس را با چند صدهزار دلار به ایران آوردند و این‌قدر در دانشگاه در زمان حضور وی کارهای عجیب و غریب کردند که بعد از رفتنش از ایران گفت ایرانی‌ها فکر کردند من یک شومن بودم و آنجا احساس خفت کردم!
 
این استاد دانشگاه در باره تأثیر انقلاب اسلامی در تغییر انفسی و اثر اجتماعی بر مردم ایران در پاسخ به این سئوال که چرا این تغییر انفسی خود را در سیاست نشان نمی‌دهد گفت: ساختار سیاسی ما غرب‌گراست و مثل مردم نیست. مردم ما عزیز هستند و شب و روز کار می‌کنند. در واقع این مردم هستند که در جنگ تحریم مقاومت می‌کنند، چون آقایان اگر حال‌شان خوب نبود این‌قدر مستی نمی‌کردند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه با ابراز تأسف از این موضوع که قائم‌مقام وزیر امور خارجه در این قضیه نقش عکاس را بازی کرد اظهار داشت: موگرینی مسئول اتحادیه‌ای است که در حال فروپاشی است. او یک آدم سمبلیک است و چیز دیگری نیست.
 
فیاض با اشاره به اظهارات یک جامعه‌شناس امریکایی که گفته بود در قضیه پیروزی انقلاب ایرانی‌ها متوجه کار بزرگی که کردند نیستند یادآور شد: یکی از دوستان تعریف می‌کرد با هواپیمای حامل پاپ از ایتالیا تا ترکیه آمدم که در آن سفر گفته بود انقلاب اسلامی خدمت بزرگی به مسیحیان کرد. بازگشت به مذهب توسط انقلاب ایران رخ داد، اما کاتولیک‌ها بیشترین استفاده را از آن کردند.
 
وی در پاسخ به این سئوال که آیا قضیه ابتذال سیاست فقط دامن‌گیر ماست یا در کل جهان این اتفاق می‌افتد تصریح کرد: باور کنید در پاکستان و کویت هم این‌گونه نیست. امریکایی‌ها هم سر قضیه امنیت و منافع ملی با کسی شوخی ندارند و در این موضوع ممکن است دست به ترور رئیس‌جمهور خود هم بزنند. مشکل شاه هم این بود که غرب‌گرا و خودباخته بود. متأسفانه الان هم می‌بینیم که مثلاً سفیر ایران در انگلستان، سفیر ما نیست، سفیر آنهاست.
 
این استاد دانشگاه در قضیه اخیر نمایندگان مجلس به ضرب‌المثل «خر برفت» اشاره کرد و در باره این موضوع که عدم سکوت مسئولین در این باره می‌تواند اتفاقات مهمی را رقم بزند توضیح داد: موضع‌گیری جدی در این قضایا یک دیپلماسی است. ببینید که جامعه جهانی به امام و حضرت آقا و پوتین چگونه نگاه می‌کنند، اما صداوسیمای ما با یک گزارش طنز از این قضیه رد می‌شود.
 
وی ادامه داد: یکی از رسانه‌های اصلاح‌طلب هم 24 ساعت هیچ خبری از این موضوع مخابره نکرد و وقتی دید اشپیگل به آن واکنش نشان داده چون غرب‌گرا هستند آنها هم واکنش نشان دادند. نتیجه این می‌شود که نماینده غرب‌گرایی که این قدر ذلت به ما داده است از ما طلب‌کار است که اگر صداوسیما از نمایندگان مجلس عذرخواهی نکند ما حضور در صداوسیما را نمی‌پذیریم.
 
این مردم‌شناس به موضوع دروغ بزرگ ریگان موسوم به جنگ ستارگان اشاره کرد و گفت: ریگان با این حربه شوروی را از هم جدا کرد و دیده شد که گورباچف را چقدر خوار و خفیف کردند. بعد از آن هم یلتیسین دائم‌الخمر سر کار آمد که این‌قدر مست بود او را می‌گرفتند تا نیفتد!
 
فیاض در بخش پایانی این گفت‌وگو با بیان اینکه امریکا و تمدن غرب با امپراتوری رسانه‌ای در دنیا حکمرانی می‌کنند و نه امپراتوری رسانه‌ای اضافه کرد: امنیت ملی ارجح بر منافع ملی است. اولین موضوع در بحث امنیت ملی، استقلال و عزت کشور است، وگرنه همه به ما تجاوز می‌کنند.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به حادثه تروریستی خردادماه سال جاری در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همان کسی که نمایندگان با او عکس گرفتند دستور حمله داعشی‌ها به مجلس را داده بود. اگر داعش سر پا مانده است به‌خاطر حمایت‌های سیاسی و امنیتی امثال موگرینی است. متأسفانه امنیت ملی در مملکت فهمیده نمی‌شود و ما راحت از این قضیه می‌گذریم.
 
وی در پایان با تأکید بر این نکته که غربی‌ها یک‌قدم خلاف امنیت ملی خود حرکت نمی‌کنند به ترور کندی و موضوع استیضاح احتمالی ترامپ اشاره کرد و اظهار داشت: متأُسفانه کار نمایندگان مجلس خلاف امنیت کشور بود. هنوز مدت زیادی از حادثه تروریستی خردادماه نگذشته است و نمایندگان نباید این موضوع را فراموش کنند. این برای کشور ما که در وسط مخمصه است خیلی خطرناک است که نماینده‌اش موضوع امنیت ملی را نفهمد
  • کیوان گیتی نژاد
  • ۰
  • ۱

لیبرالیسم و ساختار فکری و عملی آن:

تصویر مرتبط

چکیده: برخی از متفکران مغرب زمین به نقد فلسفی لیبرالیسم پرداخته اند، اما رویکرد اصلی این دو مقاله، نقد مبانی و ارزش های لیبرالیسم از دریچه اندیشه اسلامی است . مدعای نویسنده آن است که اصول و آموزه های اسلامی در تقابل آشکار با این تلقی از لیبرالیسم است و این موضوع را در سه محور (آزادی، حق و خیر و فرد و جامعه) دنبال می کند .

تصویر مرتبط

در میان ایدئولوژی های سیاسی، هیچ کدام به اندازه لیبرالیسم از تنوع قرائت برخوردار نیست . ازاین رو باید به جای تعریف دقیق، در جست وجوی تعریفی مسامحه آمیز از لیبرالیسم باشیم . در چنین تعریفی، به باورها و ارزش های مشترک و مورد تاکید لیبرال ها اشاره می شود بی آنکه اصراری بر وجود تلقی و تصور مشترک از آنها باشد . با چنین نگاهی، می توان لیبرالیسم را تعهد به مجموعه ای از باورها و ارزش های مبهم و کلی مانند آزادی و استقلال فرد (1) دانست . ازاین رو، لیبرال ها به طور سنتی از کاپیتالیسم و بازار آزاد اقتصاد، مالکیت خصوصی، آزادی اندیشه و بیان و مذهب، حقوق و آزادی های سیاسی و محدود کردن حریم دولت دفاع کرده اند; گرچه در هر یک از این عرصه ها با اختلاف نظرهایی روبه رو هستیم، اما با تسامح می توان ادعا کرد که نحله های لیبرال، آزادی فرد را بالاترین ارزش سیاسی می دانند .

نتیجه تصویری برای لیبرالیسم

از نظر آنان، استقلال فردی باید بی قید و شرط باشد و هر فردی آزاد است که تعریف خویش را از زندگی خوب و خیر و سعادتمند داشته باشد و با انتخاب و تصمیم فردی خویش مستقل از دخالت دولت و هر مرجع قدرتمند دیگر، خواسته ها و ایدئال های فردی خود را جامه عمل بپوشاند . البته لیبرال ها در مورد افرادی مانند کودکان که به صورت موقت - مثلا بر اثر آسیب روانی و یا امراض جدی و سخت - دچار مشکل می شوند، نوعی سرپرستی و قیم مآبی (2) را پیشنهاد می کنند، اما سخن آنان، در تعمیم این دخالت و قیم مآبی و امکان دخالت دولت در ارائه مدل زندگی خوب و ترغیب افراد به برخی شیوه های زندگی، در اثر تصمیم گیری های کلان اجتماعی و سیاسی است .

 تصویر مرتبط

استدلال لیبرال ها آن است که همه انتخاب ها و تصمیم گیری های افراد به طور برابر معقول است . مردم به طور یکسان از حق انتخاب برخوردارند و چون ترجیحی میان این انتخاب ها نیست، دولت حق آن را ندارد که به بهانه عقلانی تر بودن یا برتر بودن برخی مبانی خیر بر دیگر مبانی و تلقی ها از خیر، اقدام خویش به دخالت در حریم تصمیم گیری های فردی را موجه کند .

اشاره به نگاه لیبرال ها به دو بحث عدالت و دموکراسی، در فهم بهتر لیبرالیسم بسیار مؤثر است . از دیدگاه لیبرالیسم کلاسیک، ساختار اجتماعی و نظام حقوق و وظایف در یک جامعه، زمانی عادلانه است که این اجازه به افراد داده شود که با توجه به استعدادها و توانایی ها و دانش و کوشش خویش به تلاش و تکاپوی آزادانه بپردازند و مالک دسترنج خود باشند; بنابراین، عدالت مربوط به فراهم آوردن شرایط چنین ساختاری است . در این تلقی، عدالت به هیچ رو به پی آمدها و دستاوردهای تلاش ها و برتری های افراد مربوط نمی شود . این تصور خاص از عدالت به «عدالت مبادله ای » (3) موسوم است . لیبرال های سنتی و محافظه کار با ایده عدالت توزیعی مخالفند و بازستاندن بخشی از دارایی های افراد تحت عنوان مالیات و باز توزیع ثروت به منظور رفع فقر و حمایت از اقشار آسیب پذیر را نوعی بی عدالتی در حق افرادی می دانند که با قابلیت و توانایی و استعداد طبیعی خویش در شرایط رقابتی به ثروت و مواهب بیشتری دست یافته اند .

نتیجه تصویری برای لیبرالیسم

درباره رابطه لیبرالیسم و دموکراسی نیز باید گفت که دموکراسی چیزی جز پذیرش حکومت اکثریت (4) نیست . اگر تن دادن به حکومت اکثریت، در فرایند قانون گذاری و تصمیم گیری کلان اجتماعی حد و مرزی نداشته باشد، اصول و ارزش های لیبرالی را نیز در معرض دگرگونی و نابودی قرار می دهد . مالکیت خصوصی، آزادی های فردی، تساهل سیاسی و مذهبی و سیستم بازار آزاد از زمره ارزش های مورد تاکید لیبرال هاست; حال آنکه اگر در همه امور میزان خواست و رای اکثریت باشد، چه بسا در مواردی خواست اکثریت چیزی متفاوت با این ارزش ها و اصول باشد . لیبرال ها موفق شدند که با مهار دموکراسی در چارچوب تعهد حکومت اکثریت به اصول بنیادین لیبرالی به نوعی از دموکراسی مهار شده (5) باورمند شوند و آشتی میان لیبرالیسم و دموکراسی را به سود لیبرالیسم و در قالب لیبرال - دموکراسی برقرار سازند

.

تصویر مرتبط

پشتوانه فلسفی لیبرالیسم

همواره یکی از راه های نقد لیبرالیسم، به چالش کشاندن مبانی نظری آن بوده است . متفکرانی نظیر السدیر مکین تایر، مایکل سندل و چارلز تیلور به روش های مختلف و از دیدگاه های گوناگون، مبانی نظری لیبرالیسم را هدف گرفته اند . در مقابل، پاره ای متفکران لیبرالی معاصر نظیر جان راولز و ریچارد رورتی تمهیدی اندیشه اند که سعی در انکار بنا شدن لیبرالیسم بر مبانی نظری و فلسفی خاص دارد . بنابراین، کار فیلسوف سیاسی مدافع لیبرالیسم، آن است که به جای اقامه استدلال و برهان فلسفی و نظری به سود لیبرالیسم، سعی در روشن کردن ابعاد فرهنگ سیاسی جوامع لیبرالی داشته باشد تا از رهگذر این تحلیل و یافتن رگه های ارزش های لیبرالی در تار و پود این فرهنگ، مطلوب بودن و سازگاری آن را با مدل سیاسی لیبرالی روشن تر سازد .

تصویر مرتبط

روشن است که این رویکرد رادیکالی ررتی دعوی مطلوب نمایاندن لیبرالیسم را خدشه دار می کند و این مدل سیاسی را تنها برای جوامعی که به هر دلیل - موجه یا ناموجه - اصول و ارزش های لیبرالی را درونی فرهنگی سیاسی خویش کرده اند، موجه و مطلوب می شمارد; حال آنکه بیشترین رویکرد در میان لیبرال ها، لیبرالیسم را به طور مطلق و عام نظریه سیاسی مطلوب و موجه می داند .

نتیجه تصویری برای لیبرالیسم

تقابل اسلام و لیبرالیسم

محورهای اساسی لیبرالیسم را می توان در نکات زیر خلاصه کرد:

1 . تاکید بر استقلال فرد که با تلقی خاصی از معنای آزادی همراه می شود که به «آزادی منفی » (6) موسوم است . آزادی منفی یا «آزادی از» (7) آزادی را بر اساس نبود اجبار و فشار بیرونی تعریف می کند; فرد آزاد فردی است که به دور از تحمیل و اجبار بیرونی تصمیم می گیرد و انتخاب می کند;

نتیجه تصویری برای لیبرالیسم

2 . تقدیم حق (8) بر خیر (9) و لزوم فراموش کردن مبحث ارزشی خیر و سعادت در حوزه سیاست تصمیم گیری کلان اجتماعی;

3 . اعتقاد به دولت حداقلی و غیرمداخله گر که رسالت اصلی آن در نگهداری از پیش شرطهای رقابت آزاد و تحکیم نهادهای حافظ چارچوب های حقوقی جامعه خلاصه می شود;

نتیجه تصویری برای لیبرالیسم

4 . لزوم پای بندی بر بی طرفی لیبرالی و عدم گرایش و تعهد دولت به مذهب یا مسلک ایدئولوژیک خاص;

5 . اعتقاد به اینکه آزادی ارزش مطلق است و بر دیگر ارزش های انسانی مانند برابری و عدالت و ایمان و فضایل اخلاقی تقدم دارد . معنای این تقدم آن است که به بهانه حفظ هیچ یک از این ارزش ها، نمی توان آزادی افراد را محدود کرد .

مدعای نگارنده آن است که اصول و آموزه های اسلامی در تقابل آشکار با این تلقی از لیبرالیسم است، زیرا برخی از این مؤلفه های پنج گانه در تعارض مستقیم با توصیه های اسلام در زمینه کارکرد و رسالت دولت دینی است و برخی دیگر، مبتنی بر انسان شناسی و مبانی نظری خاصی است که آشکارا با نگرش اسلامی به این مباحث بنیادین، ناسازگار است . در اینجا می کوشیم به اختصار برخی ناسازگاری ها و تعارض ها را بیان کنیم .

نتیجه تصویری برای لیبرالیسم

1 . دین و آزادی: دین در جوهر، با پاره ای از محدودیت ها و مرزبندی ها همراه است . گرچه از این زاویه، دین محدودکننده و کنترل کننده و سلب کننده آزادی محض آدمی می نماید، اما از زاویه دیگر، نوعی رهایی و آزادی را به ارمغان می آورد . اگر بخواهیم یا «آزادی برای » (11) است که در نقطه مقابل تلقی لیبرالی از آزادی یعنی «آزادی منفی » قرار می گیرد . مدافعان نظریه آزادی مثبت، به مسئله غایت و پی آمد فعل اختیاری آدمی نیز توجه می کنند; کسی که به علت شرایط خاص اقتصادی سیاسی جامعه اش نمی تواند برخی استعدادهای درونی خویش را شکوفا کند، فردی آزاد نیست; اگرچه به ظاهر، کسی او را به انجام یا ترک فعلی مجبور نمی کند . در جامعه مبتنی بر اقتصاد رقابتی و بازار آزاد، کسانی که به علت فقر و اختلاف طبقاتی زیاد، فرصتی برابر برای رقابت با قشرهای ثروتمند و صاحب نفوذ ندارند، از نبود آزادی اقتصادی رنج می برند . در جامعه ای که

تصویر مرتبط

رسانه های جمعی و بنگاه های بزرگ تبلیغاتی، اندیشه ها و جهت گیری ها علاقه های سیاسی افرادرا کنترل و هدایت می کنند، مردم حقیقتا آزادی انتخاب ندارند; گرچه آنها با معیارهای لیبرالی و مفهوم آزادی منفی آزادند . همچنین در بعد اخلاقی و معنوی، اگر شرایط اجتماعی و مناسبات اقتصادی و فرهنگی به گونه ای طراحی و تنظیم شود که پای بندی به اخلاق و زیست معنوی با مشکلات فراوان همراه شود و در عمل، فرصت و شرایط رشد فضایل و معنویت از افراد تا حد زیادی گرفته شود، این جامعه آزادی معنوی ندارد، گرچه به لحاظ خارجی کسی بد اخلاقی و فساد رابه دیگری تحمیل نمی کند .

 تصویر مرتبط

نظریه آزادی مثبت، جامعه آزاد را جامعه ای می داند که امکان شکوفایی افراد و مجال بروز استعدادها و خواسته های واقعی آنان به حداکثر برسد . این نگرش، در مواردی نیازمند آن است که دولت در اموری مداخله کند یا آزادی عمل پاره ای افراد و گروه ها سد شود .

نکته پایانی آنکه، در نظام ارزشی اسلام، استقلال فردی و آزادی در عین برخورداری از جایگاهی والا، هرگز به عنوان ارزش مطلق و برتر از همه ارزش ها قلمداد نمی شود . در بینش اسلامی، انسان موجودی انتخاب گر و صاحب اراده آزاد است که بار مسئولیت انتخاب خویش را بر دوش می کشد و کمال وجودی او در سایه این انتخاب گری معنا می یابد . با وجود این، آزادی و انتخاب گری، یک ویژگی وجودی است نه یک غایت و هدف ارزشی . دین می کوشد با هدایت و توصیه ها و مرزبندی های اخلاقی فقهی و معنوی، چارچوب انتخاب درست را در اختیار بشر نهد .

نتیجه تصویری برای لیبرالیسم

2 . حق و خیر: ترسیمی که هر نظام حقوقی از حقوق آدمیان در زمینه های مختلف خصوصی و عمومی ارائه می کند، بی شک وامدار تعریف خاصی از انسان و سرشت او، فرد و جامعه ایده ئال و نگاهی خاص به اهداف ساختار اجتماعی مطلوب است . دولت لیبرال در تصمیم گیری های خویش، حتی در اموری مانند تفریحات و اختصاص یارانه یا وضع مالیات، به طور مستقیم یا غیرمستقیم به جنبه های ارزشی و هدف ها و مبانی لیبرالی توجه می کند و نسبت به ارتقا یا زوال فرهنگ لیبرالی بی اعتنا نیست .

نتیجه تصویری برای لیبرالیسم

مراجعه به آموزه های اسلامی، نشان می دهد که گرچه اسلام در نظام حقوقی خویش چارچوب مشخصی برای حقوق مردم ترسیم کرده و بر رعایت حق الناس و احترام به حق مشروع هر فرد تاکید فراوانی دارد، ولی کارکرد و وظیفه اقتدار سیاسی و دولت اسلامی به حراست از این چارچوب حقوقی و تامین شرایط اولیه و ضروری یک اجتماع سیاسی محدود و منحصر نمی شود، بلکه مسئولیت دولت اسلامی برخاسته از لزوم متعهد بودن او به تصویری است که اسلام از خیر جامعه و زندگی مطلوب اسلامی ارائه می دهد . با این توضیح مختصر، این نکته آشکار می شود که نه تنها اسلام با نظریه بی طرفی دولت به شدت مخالف است و دولت مشروع و مطلوب را موظف به تعهد به دین و حدود شریعت و ترویج کمالات اخلاقی می داند، بلکه با نظریه دولت حداقلی نیز ناسازگار است . معنای این تعهد، تحمیل دین داری و اجبار به پذیرش دین نیست، بلکه جهت گیری تصمیم ها و تدابیر حاکمان جامعه اسلامی باید به گونه ای باشد که شرایط دین ورزی را آماده کند و در عمل، روح دیانت و اخلاق را با رفع موانع فساد و تباهی، در کالبد جامعه بدمد .

نتیجه تصویری برای لیبرالیسم

3 . فرد و جامعه: همان گونه که تاکید شد، از آموزه های اصلی لیبرالیسم، برجسته کردن لزوم صیانت از استقلال فردی و پاس داشت حق انتخاب فردی و آزادی ابراز خویشتن است . پرسش اساسی آن است که آیا فرد را می توان مستقل از جامعه و نیازها و شرایط و ویژگی های آن در نظر گرفت و به طور مطلق و غیرمشروط، به برتری استقلال فردی و محترم شمردن حق انتخاب فردی حکم داد، حتی اگر در مواردی با ارزش ها و تعهدات یک جامعه در تضاد باشد؟ لیبرال ها به طور سنتی از فردگرایی دفاع می کنند و جامعه را تنها یک فضای اعتباری می دانند که فرد بنا به ضرورت ها، خود را با آن درگیر می کند و برای به دست آوردن منافعی، از استقلال خویش به طور محدود چشم پوشی می کند . ازاین رو در همه حال، آنچه مهم است رعایت مصلحت فرد است و تشخیص آن با خود فرد است که در قالب انتخاب آزادانه وی ابراز می شود .

تصویر مرتبط

این رویکرد لیبرالی با مخالفت جدی جامعه گرایان (12) روبه رو شده است . جامعه گرایان بر آنند که لیبرال ها تصویر رابطه فرد و جامعه را به خوبی درنیافته اند . به طور خلاصه می توان گفت که اسلام به هیچ رو این اندازه از فردگرایی را که در لیبرالیسم است نمی پذیرد; بر اساس آموزه های اسلامی، فرد در برابر جامعه مسئول است و کیان جامعه مقدم بر منافع و علاقه های فردی افراد است . ازاین رو در موارد تزاحم منافع فرد با مصلحت جامعه، مصلحت جامعه است که مقدم می باشد .

 

تصویر مرتبط

اشاره

لیبرالیسم پس از فروپاشی مارکسیسم سیاسی، تا مدت ها به عنوان ایدئولوژی بی منازع در صحنه سیاسی جهان به شمار می آمد، به گونه ای که برخی از متفکران غرب، پایان تاریخ را حاکمیت لیبرال - دموکراسی در سراسر جهان دانستند . اما رشد اسلام سیاسی و دگرگونی جغرافیای سیاسی اسلام در سرزمین های مختلف جهان، روز به روز این احتمال را افزایش می دهد که لیبرالیسم در دهه آینده با رقیبی پرتوان تر روبه رو خواهد شد . از این سو نیز، جهان اسلام با اندیشه لیبرالیسم در لایه های مختلف آن، درگیر شده است و حل این اختلاف، درگرو تبیین درستی از نقطه های تماس اسلام و لیبرالیسم و نیز پیش گرفتن موضع آگاهانه در مورد پرسش هایی است که از سوی لیبرالیسم در مورد فرهنگ اسلامی مطرح شده است . موضوع مقاله حاضر را از این جهت باید در شمار اولویت های فکری روزگار ما به حساب آورد . در اینجا نکاتی را در حال و هوای این مقاله و در جهت استمرار ایده ها و اندیشه های آن می افزاییم:

نتیجه تصویری برای لیبرالیسم

1 . هر چند تعریف مشترک و دقیقی از لیبرالیسم نمی توان به دست داد، ولی بدون داشتن تصویری گویا از شاکله و شاخصه های آن، به درستی نمی توان به ارزیابی این کلیت پرداخت . جناب واعظی فهرستی از ارزش های اصلی لیبرالیسم را ارائه کرده و مقاله خویش را بر همین محورها سازماندهی کرده است . این رویکرد هر چند به خودی خود پسندیده است، ولی در یک تحلیل ژرف تر، مناسب می نماید که نخست، این اصول و ارزش ها در یک چارچوب نظری و منسجم پیوند یابد و سپس، «نظام فکری لیبرالیسم » با نظام معرفتی اسلام مقایسه شود . در اینجاست که می توان نشان داد که جایگاه مقولاتی چون آزادی یا استقلال فردی، الکیت خصوصی و مانند آن در منظومه اندیشه لیبرالیسم دقیقا چیست و این مقوله ها چه نسبت معرفتی با یکدیگر پیدا می کنند .

نتیجه تصویری برای لیبرالیسم

 

2 . لیبرالیسم را از چند دیدگاه نقد کرده اند که اجمالا همه این مباحث را می توان در چهار محور دسته بندی کرد: 1 . نقد فلسفی; 2 . نقد اخلاقی; 3 . نقد سیاسی; 4 . نقد دینی .

با آنکه نقد درون دینی از لیبرالیسم یک حوزه مستقل است، اما در عین حال باید اندیشید که این گونه نقادی ها امروزه تا چه اندازه نفوذ و تاثیر دارد . در زمانه ای که ایدئولوژی های سکولار و مادی با ارائه چهره ای عام و بی طرف از خود، به استحاله بنیادهای معرفت دینی در چارچوب نظری خود می اندیشند و با شعار تقدم عقل و اندیشه فلسفی بر منابع و معرفت دینی، فرصت روی آوردن به حوزه معرفت ناب دینی را از مخاطبان می گیرند، بهتر آن است که نخست به تحلیل رگه ها و ریشه های فلسفی و نظری لیبرالیسم بپردازیم و با نقد پایه های فکری آن، راه اندیشیدن مستقل و مستقیم به منابع دینی را بر مخاطبان بگشاییم . در صورتی که چنین مقدمه ای فراهم نگردد، بیم آن می رود که مخاطب، ایده ها و ارزش های لیبرالی را حتمی انگاشته و آن را در فهم برداشت از اسلام دخالت دهد .

نتیجه تصویری برای لیبرالیسم

تبیین و نقد فلسفی لیبرالیسم از یک جهت دیگر نیز اولویت دارد . ذهنیت بسیاری از نخبگان جوامع کنونی - حتی در جامعه ما - به صورت مستقیم و غیرمستقیم متاثر از مؤلفه های لیبرالی است و این پیش فرض ها، به طور ناخودآگاه بر جهت گیری فکری آنان تاثیر می گذارد . با نقد فلسفی می توان نخست به ساختار شکنی ذهنیت مخاطبان پرداخت و ریشه های ایدئولوژیک آن را نشان داد .

نتیجه تصویری برای لیبرالیسم و اسلام

 

همچنین باید توجه داشت که نقد دینی - همانند نقداخلاقی و نقد سیاسی - در نهایت، ارزشی را در مقابل ارزش لیبرالی قرار می دهد و برگزیدن یکی از دو ارزش بر دیگری، به تحلیلی فلسفی و برون دینی نیاز دارد . پس بهتر است که در هر یک از نقدهای سه گانه، پیشاپیش نقد و تحلیلی فلسفی از سکولاریسم ارائه گردد .

نتیجه تصویری برای لیبرالیسم

3 . البته نقد دینی از یک جهت کاری دشوار و پر مخاطره است; چرا که بر خلاف نقدهای برون دینی، در اینجا اصل یا ارزش به دین نسبت داده می شود و اثبات یا استنباط این نکته، کاری حساس و طاقت فرساست . از آنجا که مفاهیمی همچون آزادی، حق، فرد، جامعه، دولت حداقلی و غیره همگی مقوله هایی جدید و نوآمد هستند و دربافت فرهنگی کاملا متفاوت با فرهنگ ما ظهور و رشد یافته اند، فهم دیدگاه اسلامی در این موارد نیازمند تلاش و تکاپوی افزون تری است; پس، جا دارد که بخشی از مطالعات اسلامی در این حوزه ها متمرکز شود تا همانند آنچه در تاریخ فقه شیعه پدید آمده است، استنباطها در این زمینه های جدید نیز از روش شناسی و منطق قابل دفاع و همگرایانه برخوردار شود .

نتیجه تصویری برای لیبرالیسم و اسلام

پی نوشت:

1. autonomy of individual.

2. paternalism.

3. commutative Justice.

4. rule of majority.

5. limiteddemocracy.

6. negativefree dom.

7. free dom from.

8. right.

9. good.

10. positive free dom.

11. free dom to.

12. communitarians


  • کیوان گیتی نژاد